Nová struktura URL adres ve FLOXu
Koho se změna URL týká?
Novou strukturu URL adres jsme již aktivovali pouze u nově vytvářených webů.
Těm z vás, kteří si u nás vytvořili e-shop nebo webovou stránku v minulosti, aktivujeme novou URL adresu na požádání. Stačí nás kontaktovat.
Proč jsme se rozhodli připravit novou strukturu URL adres ve FLOXu 3?
Hlavním cílem všech vylepšení a nových funkcí, které ve FLOXu pravidelně přibývají, je co nejvíce zefektivnit a usnadnit vaše podnikání na internetu. Samozřejmě za předpokladu minimálního dopadu na vaše vybudované pozice ve vyhledávačích.
Proto jsme pro vás připravili sémanticky správnější a pro SEO korektnější URL adresy.
Jak vypadá nová URL ve FLOXu?
FLOX 3 byl specifický v označení:
- kategorií produktů (v URL adrese /c/ jako category),
- samotných produktů (v URL adrese /p/ jako product)
- a taky v URL adrese v bloku FAQ (pořadové číslo otázky, např. www.vasedomena.cz/a/1234.
Nově budou URL adresy vypadat takto:
- u produktů místo https://zelenina-od-farmare.cz/p/164/jablka-zelena bude https://zelenina-od-farmare.cz/p-164/jablka-zelena,
- ve FAQ místo https://mojekolo.cz/a/1/ bude https://mojekolo.cz/a-1/jak-vybrat-kolo.
Nejčastější dotazy o změně URL adres ve FLOXu:
1. Když si vytvořím nový web nebo e-shop, budu mít už novou strukturu URL adres?
Ano, přesně tak, všechny nově vytvořené weby již fungují s novou strukturou URL adres.
2. Mohu o novou strukturu URL požádat i pro svůj starší web?
- Samozřejmě. Stačí nás kontaktovat.
3. Co všechno se mi následně zaktualizuje automaticky?
Prostřednictvím přesměrování 301 se vám automaticky zaktualizuje:
- sitemapa
- a XML feedy pro srovnávače produktů.
4. Jak funguje přesměrování 301 a jaký má dopad na SEO?
Jedná se o permanentní přesměrování URL adresy stránky. Původní URL adresy produktů budou trvale odstraněny z Google indexu a budou nahrazeny novými. 301 přesměrování říká Google robotům a návštěvníkům stránek, že původní URL adresa je přestěhována. Zároveň obsah stránky zůstává téměř nezměněný, tak jako byl předtím. V tomto případě roboty, které prohlížejí stránku, přenášejí i tzv. “link juice” původní URL na novou URL adresu.
Co všechno se přenáší přes 301
- PageRank
- MozRank
- Page Authority
- Traffic Value
5. Když se rozhodnu pro novou strukturu URL na starším webu, co budu muset aktualizovat?
- Sledovanie AdWords kampaní v Google Analytics.
- Kampane v AdWords.
- Facebook kampaně.
- Kampaně ve srovnávačích produktů – doporučujeme konzultovat s konkrétním srovnávačem.
- MailChimp.
- Statické tabulky csv. – Dynamické reklamy Adwords – v případě, že využíváte.
- Nativní reklama – pokud máte někde FAQ článek uvedený jako reklamní, doporučujeme vložit novou URL adresu.
- Google nákupy – pokud máte produkty importovány v Google Merchant Centru přes tabulku, doporučujeme ručně přepsat URL adresy.
- Dynamický remarketing s pomocí Mergada
6. Mohu si ponechat aktuální strukturu URL?
Ano, původní strukturu URL adres můžete využívat i nadále. V případě, že budete mít zájem o změnu, stačí nás kontaktovat.
Jak přesměrování URL adres ovlivní sledování dat Adwords kampaní v Google Analytics
Návod pro začátečníky, jak postupovat s návrhy na řešení
SITUACE
Pokud máte spuštěny reklamy v Adwords a zároveň sledujete a vyhodnocujete statistiky v Google Analytics nebo ve vlastním systému, čtěte dál KROK 1.
V administraci Adwords zkontrolujte, jakým způsobem sledujete cílové URL adresy. Jsou 2 možnosti, které pravděpodobně využíváte. Sledování parametrů cílových URL adres:
- automatickým značkováním od Google
- vlastním značkováním, vlastní šablonou sledování.
Prihlaste se do svého účtu Adwords. V levém bočním menu vyberte NASTAVENÍ. Přejděte na záložku NASTAVENÍ ÚČTU. Pokud máte automatické značkování aktivní, políčko bude zaškrtnuto. Využíváte AUTOMATICKÉ ZNAČKOVÁNÍ.
KROK 1 ➠ POSTUP
Druhý způsob, jakým můžete sledovat vaše reklamy, je přes tzv. vlastní značkování (manual tagging) URL adres nebo použitím vlastní šablony sledování.
My jsme v tomto příkladě ve vlastním značkování využili parametry
- source (povinný) = zdroj,
- medium (povinný) = identifikuje médium, přes které byl odkaz použit (e-mail, cpc, banner ...),
- campaign = název reklamní kampaně.
Přihlaste se do účtu Adwords.
V levém bočním sloupci klikněte na VSTUPNÍ STRÁNKY.
Vyroluje si seznam všech vstupních/cílových URL svých reklam. Všechny, které obsahují parametry uvedeny výše, spadají do „vlastního značkování“.
SITUACIE
Pokud využíváte jednu z uvedených možností sledování:
- aktivní automatické značkování nebo
- vlastní značkování URL adres
Zrealizujte KROK 2.
Bude nutné na vaší straně změnit cílové URL adresy produktů, na které jsou reklamy v Adwords směrovány. Pokud cílovou URL adresu nezměníte, data v přehledech Google Analytics budou zavádějící. ZDROJ návštěvy nebo objednávky, který přichází z PPC reklamy, budete vidět jako přirozenou návštěvu z vyhledávání Google.
KROK 2 ➠ POSTUP
ŘEŠENÍ
Jak co nejrychleji změníte původní cílové URL na nové.
Základní nastavení pro ZAČÁTEČNÍKA
Uvedeme si jednoduchý příklad s 1 aktivní kampaní Zelená jablka.
Kampaň má 1 reklamní skupinu, která obsahuje 3 reklamy.
2 cílové webové adresy využívají tzv. automatické označení parametrů a zároveň jeden odkaz používá vlastní parametry sledování.
V účtu Adwords vybereme aktivní kampaň. Klikneme v levém bočním sloupci na REKLAMNÍ SKUPINY.
Vybereme reklamní skupinu, kde budeme URL adresy měnit. V bočním sloupci klikneme na VSTUPNÍ STRÁNKY. Potřebujeme zjistit, jak vypadají cílové URL adresy. Vidíme, že 1 má nastaveno vlastní parametry sledování. Přejdeme do sekce REKLAMY A ROZŠÍŘENÍ. Myší nadjedeme nad reklamy, abychom zjistili, která má vlastní parametry. Info o URL se zobrazí na liště v dolní části stránky. URL v této reklamě budeme měnit samostatně. Ostatní reklamy využívají v URL automatické značkování. Ty si označíme.
Klik na UPRAVIT v horním menu.
Vybereme možnost Změnit textové reklamy.
Zkopírujeme si novou cílovou URL adresu v e-shopu.
V našem případě třeba URL adresa https://iris.flox.cz/p-164/jablka-zelena. Vložíme do Přes UKÁŽKA se ujistíme, jaké změny URL adres nastanou. Zavřeme a změny ULOŽÍME.
Podobným způsobem změníme i cílovou URL adresu, kde máme vloženy vlastní parametry sledování URL.
Předtím než URL změníme přímo v reklamě, doporučujeme vygenerovat novou URL i s původními parametry přes šablonu. My používáme nástroj URL builder.
Vložíme novou URL adresu produktu do URL builderu a pojmenujeme parametry sledování. Novou URL si zkopírujeme a pokračujeme podle návodu výše.
Co se stane s daty a statistikou v Adwords?
Hnedjak potvrdíme změny cílových adres, reklamy s novou URL čekají na zpracování a schválení. Do pár hodin budou opět aktivní. Historická data a statistiky reklam zůstávají nezměněny.
V minulosti se stávalo, že AdWords původní reklamy přehodil do stavu Odstraněny. Býval to standardní postup. Zároveň se vytvořily nové reklamy s novou URL, které čekaly na zpracování a schválení. Do pár hodin byly aktivní. Všechny změněné reklamy měly jakoby svého “dvojníka”. Z jedné reklamy se staly 2 téměř totožné. Měly různé ID označení, různé URL adresy, stejný text.
Původní byla ve stavu Odstraněna. Nová reklama s novou URL čekala na schválení.
Statistiky z původních reklam se neztratily. Stačilo nastavit správný filtr. V sekci REKLAMY A ROZŠÍŘENÍ / REKLAMY prohodit stav reklamy – na VŠECHNY.
Změny URL adres nemají vliv na skóre kvality reklam. Podle vyjádření Google:
„Quality score is primarily based on predicted CTR, ad relevance and landing page experience. Creating a new ad (with new Ad ID) with the same keyword, creative, landing page and device would therefore not affect the quality score.“
„Skóre kvality vychází především z předpokládané míry prokliku, tzv. CTR, relevance reklamy a zkušeností se vstupní stránkou. Vytvoření nové reklamy (s novým ID reklamy) se stejným klíčovým slovem, reklamou, vstupní stránkou a zařízením by neovlivnilo skóre kvality.“
Změna URL adres v reklamních kampaních – Návod pro pokročilé
V případě, že své reklamní kampaně spravujete přes AdWords Editor, doporučujeme postupovat podle následujícího návodu pro pokročilé.
Návod pro POKROČILÉ – použijeme AdWords Editor
Otevřeme si AdWords Editor. Stáhneme poslední změny z účtu Adwords, kde URL adresy upravujeme.
V bočním sloupci vybereme možnost ROZŠÍŘENÉ TEXTOVÉ REKLAMY
Vybereme řádky, které chceme upravit.
Pozor na různé možnosti sledování
– automatické Google značení URL a
– vlastní (manual tagging)
Zkontrolujeme, které cílové adresy budeme měnit.
Označíme reklamy, kde chceme změnit URL adresu na novou.
V horním menu vybereme pole NAHRADIT TEXT.
Klikneme na ZMĚNIT WEBOVÉ ADRESY
Vybereme akci, kterou chceme vykonat – Cílová URL.
Vložíme novou URL adresu produktu, na který cílí PPC reklama.
A uložíme.
Změny odešleme do našeho Adwords účtu.
V horním menu klikneme na šipku rozbalovací nabídky.
A vybereme ODESLAT INOVACE WEBOVÝCH ADRES
Jak změna URL ovlivní placenou reklamu v Adwords – detailnější vysvětlení
VYSVĚTLENÍ SITUACE 1
Představme si, že máme aktivní PPC kampaň ve vyhledávaní na produkt Jablka zelená.
Aktuálně URL adresy (před změnou, přesměrováním URL adresy produktu v e-shopu).
Ve FLOXu cílíme reklamu na produkt Jablka zelená s aktuální URL https://iris.flox.cz/p/164/jablka-zelena:
Pokud je automatické značkování zapnuté, Adwords k URL adrese přidá parametr –identifikátor kliknutí GCLID (Google Click Identifier) automaticky.
Takto vypadá URL adresa, na kterou se zákazník dostane po kliknutí na naši reklamu ve vyhledávání s GCLID parametrem:
Parametr GCLID může mít až 100 znaků. Konkrétně ten náš by mohl vypadat takto:
Do Analytics se posílají data o výkonnosti reklam. A díky parametrům můžeme v Analytics sledovat, na které reklamy návštěvník webu klikl, odkud je zdroj návštěvy, jaká kampaň přinesla objednávku...
Co se stane, když URL adresa produktu bude přesměrována na novou?
v případě, že cílové URL adresy v Adwords necháme původní, pokračujeme v původní reklamní kampani. Cílíme na produkt Jablka zelená.
Již víme, že FLOX přesměruje automaticky naši původní URL z https://iris.flox.cz/p/164/jablka-zelena na https://iris.flox.cz/p-164/jablka-zelena.
V Adwords máme nastavenou původní cílovou URL adresu:
Uživatel klikne z výsledků vyhledávání na naši reklamu. Automaticky je přesměrován na novou URL adresu produktu https://iris.flox.cz/p-164/jablka-zelena.
V e-shopu se zobrazí již jen nová přesměrovaná adresa – bez automatických parametrů:
V Google Analytics vidíme zdroj návštěvy jako Google/organický. Zákazník přišel z přirozených výsledků vyhledávání. Což ale reálně není pravda. Víme, že návštěvník stránky přišel z placené reklamy:
ŘEŠENÍ
Po změně URL, v případě, že změníme cílové URL adresy na nové, Stále máme spuštěnou kampaň na Jablka zelená. Cílíme na produkt Jablka zelená.
Již víme, že FLOX přesměruje automaticky původní cílovou URL na novou https://iris.flox.cz/p-164/jablka-zelena:
Pokud zákazník klikne na naši reklamu z výsledků vyhledávání, neprobíhá přesměrování. Cílová URL adresa v Adwords je totožná s adresou našeho produktu v e-shopu.
A my se těšíme :) – automatické označení se přenáší i do Google Analytics. Zdroj návštěvy je správný – klik přichází z placené reklamy.
SITUACE 2
Pokud jsou URL adresy ručně označeny v AdWords
Opět máme spuštěnou PPC kampaň na produkt Jablka zelená. Na rozdíl od prvního případu jsme se rozhodli použít náš vlastní nástroj na sledování konverzí s vlastními parametry v URL adrese. Automatické označení s GCLID by nám nepomohlo, jelikož se jedná o systém mimo Google
VYSVĚTLENÍ SITUACE 2
Aktuální URL adresy (před změnou)
Ve FLOXu cílíme reklamu na produkt Jablka zelená s aktuální URL https://iris.flox.cz/p/164/jablka-zelena.
V Adwords jsme si nastavili parametry, které chceme sledovat:
- source (zdroj, který klik přinesl) = adwords
- medium (médium, které klik přineslo) = ppc
- campaign (název kampaně) = jablka
- term (klíčové slovo) = odrody jablek
Takto vypadá celá URL adresa s našimi vlastními parametry
Po změně/přesměrování URL – v případě, že cílové URL adresy v Adwords necháme původní, pokračujeme v původní reklamní kampani. Cílíme na produkt Jablka zelená. Již víme, že FLOX přesměruje automaticky naši původní cílovou URL z https://iris.flox.cz/p/164/jablka-zelena na https://iris.flox.cz/p-164/jablka-zelena.
V Adwords máme nastavenou původní URL adresu
Uživatel klikne z výsledků vyhledávání na naši reklamu. Automaticky je přesměrován na novou URL adresu produktu https://iris.flox.cz/p-164/jablka-zelena.
V e-shopu se zobrazí pouze nová přesměrovaná adresa – bez vlastních parametrů, které chceme sledovat.
V nástroji na sledování vidíme zdroj návštěvy jako Google/organický. Zákazník přišel z přirozených výsledků vyhledávání. Což ale reálně není pravda. Víme, že návštěvník stránky přišel z placené reklamy.
ŘEŠENÍ
Po změně URL – v případě, že v Adwords změníme cílové URL adresy na nové, stále máme spuštěnou kampaň na Jablka zelená.
Cílíme na produkt Jablka zelená. Již víme, že FLOX přesměruje automaticky naši původní cílovou URL z https://iris.flox.cz/p/164/jablka-zelena na https://iris.flox.cz/p-164/jablka-zelena.
Poučili jsme se. :) A změnili jsme naši původní cílovou URL adresu v Adwords na novou https://iris.flox.sk/p-164/jablka-zelena?utm_source=adwords&utm_medium=ppc&utm_campaign=jablko_zelene.
Pokud zákazník klikne na naši reklamu z výsledků vyhledávání, neprobíhá přesměrování. Cílová URL adresa v Adwords je totožná s adresou našeho produktu v e-shopu.
A my máme důvod k radosti, protože vlastní parametry sledování URL se přenáší přímo do našeho nástroje.
Zdroj návštěvy je správný – klik přichází z placené reklamy.