Nastavení dopravy
Nastavení vhodných způsobů dopravy je nevyhnutelnou součástí každého internetového obchodu. Jako obchodník se musíte rozhodnout pro takové způsoby dopravy, které jsou pro vás dostupné a zároveň budou vyhovovat jak nabízenému sortimentu, tak i zákazníkům, kteří budou na e-shopu nakupovat.
- Přehled způsobů dopravy
- Vytvoření nového způsobu doručení
- Přidání ikony/obrázku dopravy
- Podmínky dopravy
- Přiřazení povolených plateb
- Přiřazení povolené dopravy kategorií produktů
- Další nastavení dopravy
Přehled způsobů dopravy
Způsoby dopravy se upravují v sekci Nastavení > Objednávky > Doručení.
Na této stránce můžete:
- Upravovat pořadí způsobů dopravy pomocí šipek – v objednávkovém formuláři se zobrazují způsoby dopravy ve stejném pořadí, v jakém jsou seřazeny v administraci.
- Aktivovat/deaktivovat jednotlivé způsoby dopravy – pomocí ikonek oka můžete nastavit každému způsobu dopravy jeden ze tří možných stavů:
- Aktivní – doprava je viditelná v objednávkovém formuláři.
- Neaktivní – doprava není viditelná v objednávkovém formuláři a není možné použít ji ani v objednávce v administraci.
- Nabízený v administraci – doprava není viditelná v objednávkovém formuláři, ale je ji možné použít při úpravě objednávek v administraci.
- Upravovat způsoby dopravy – kliknutím na ikonku tužky nebo na název způsobu dopravy.
- Vytvářet nové způsoby dopravy – kliknutím na tlačítko Nový způsob doručení.
- Odstranit způsob dopravy.
Vytvoření nového způsobu doručení
Nový způsob doručení vytvoříte kliknutím na tlačítko Nový způsob doručení v pravém horním rohu stránky:
Po kliknutí na button se zobrazí okno Nové doručení, kde je potřeba vyplnit základní povinné parametry:
- Způsob doručení – název způsobu dopravy.
- Jazyk – jazyková verze, ve které se bude způsob doručení používat.
- Poznámka – poznámka ke způsobu doručení, která se bude zobrazovat při doručení v objednávkovém formuláři. Pokud nechcete uvádět poznámku v objednávkovém formuláři, vložte do políčka mezeru (prázdný znak).
- Cena – ccena za doručení. Cenu můžete nastavit i přímo s DPH, stačí kliknout na malý obdélník s textem „bez“ u ceny. Po kliknutí se změní text na „s“ a zadáváte cenu s DPH.
- Měna – měna pro nový způsob doručení. Měna se vyplní automaticky po výběru hodnoty v políčku Jazyk.
Další parametry jsou nepovinné a způsob doručení bude fungovat bez jejich nastavení.
Přidání ikony/obrázku dopravy
Ke každému způsobu doručení můžete přidat vlastní ikonku, která se bude zobrazovat v objednávkovém formuláři a může tak pomoci zákazníkům při nákupu.
Ikonku stačí nastavit na záložce Rozšířené kliknutím na tlačítko v řádku Ikona.
Na výběr máte dvě možnosti:
- Font s ikonami – zde můžete vybrat některou z ikon v předpřipraveném fontu písma.
- Obrázek – přes tlačítko prohlížet můžete vybrat konkrétní obrázek ze sekce Soubory.
Po nastavení ikony volbu potvrdíte kliknutím na Ok a Uložit.
Podmínky dopravy
Způsoby dopravy umožňují nastavit různé podmínky. Způsob dopravy, který má nastaveny podmínky, bude v objednávkovém formuláři zobrazován pouze v případě, že objednávka splňuje všechny nastavené podmínky. Systém umožňuje podmínit dopravu podle:
Cena objednávky
Při nastavení podmínky pro cenu objednávky se kontroluje, zda je hodnota produktů v objednávce od nastavené ceny do (včetně) nastavené ceny.
Pokud hodnota položek v objednávce nespadá do nastaveného rozsahu, způsob dopravy se v objednávkovém formuláři nezobrazí.
Pokud nechcete použít jedno z polí, stačí jej nechat prázdné.
Upozornění:
Při výpočtu se bere v úvahu nastavení pro výpočet ceny dopravy z Nastavení > Objednávky > Všeobecné > Hodnota objednávky pro výběr dopravy
Pokud máte nastaveno bez DPH - systém porovnává cenu produktů v košíku bez DPH s nastaveným rozsahem.
Pokud máte nastaveno s DPH - systém porovnává cenu produktů v košíku s DPH s nastaveným rozsahem.
Interně systém pracuje s cenou bez DPH a v závislosti na nastavení a údajích v objednávce (produkty se sníženou sazbou DPH, objednávka do zahraničí jako OSS s jinou DPH, objednávka na firmu...) může dojít k situaci, kdy zákazník uvidí způsob dopravy, který vyhovuje jiným podmínkám. Doporučujeme proto upravit nastavení v závislosti na tom, zda v e-shopu nakupuje více firemních zákazníků (bez DPH) nebo soukromých zákazníků (s DPH).
Počet položek v objednávce
Při nastavení podmínky na počet položek v objednávce se kontroluje, zda objednávka obsahujeod (včetně) – do (včetně) nastavených ks položek. Jako položka se v tomto případě bere do úvahy konkrétní kus produktu, ne samotný produkt. Pokud tedy máte v objednávce 5 ks produktu X a 4 ks produktu Y, systém počítá s tím, že máte v objednávce 9 položek.
Pokud počet položek v objednávce nevyhovuje nastavenému rozsahu, způsob dopravy se v objednávkovém formuláři nezobrazí.
Když nechcete použít jedno z polí, stačí jej nevyplnit.
Hmotnost objednávky
Při nastavení podmínky na hmotnost objednávky se kontroluje, zda je hmotnost položek v objednávce od (včetně) – do (včetně) nastaveného rozsahu. Při počítání se bere do úvahy hmotnost položky nastavená na záložce Sklad v detailu produktu. Pokud má produkt varianty a konkrétní variant má nastavenou hmotnost, bere se do úvahy hmotnost varianty. Položky, které nemají nastavenou hmotnost, se berou jako položky s hmotností 0.
Desetinné hodnoty se nastavují s tečkou jako oddělovačem desetinných míst – například 5.01
Pokud součet hmotnosti položek objednávky nevyhovuje nastavenému rozsahu, způsob dopravy se v objednávkovém formuláři nezobrazí.
Když nechcete použít jedno z polí, stačí jej nevyplnit.
Země doručení
Na záložce Rozšířené je možné nastavit země, pro které se má doprava zobrazovat v poli Země.
Zemi je možné přidat výběrem ze seznamu, který zobrazíte kliknutím na šipku na pravé straně.
Po přidání země se přidá obdélník s názvem země, který je možné odstranit kliknutím na křížek vedle názvu země.
Pokud necháte pole Země prázdné, bude způsob doručení viditelný bez ohledu na to, jaká země by byla v objednávkovém formuláři nastavena.
Když nastavíte zemi v poli Země, zobrazí se způsob dopravy až po nastavení země ve fakturační nebo doručovací adrese.
Upozornění:
Aby bylo nastavení dopravy podle země funkční, je potřeba mít aktivní výběr země v objednávkovém formuláři. Zemi jako pole v objednávkovém formuláři je možné aktivovat v Nastavení > Adresy.
Skupina zákazníků
Způsob doručení je možné nastavit tak, aby se zobrazoval pouze nastaveným skupinám zákazníků. Aby zákazník takovou dopravu viděl v objednávce, musí být přihlášen a musí být přiřazen do povolené skupiny.
Pokud v poli skupina nenastavíte žádnou skupinu, bude způsob dopravy viditelný pro všechny zákazníky včetně nepřihlášených zákazníků.
Bližší informace k nastavení skupin naleznete v návodu na přiřazení povolených skupin.
Upozornění:
Po nastavení skupin neuvidí některé skupiny zákazníků dopravu v objednávkovém formuláři. Toto políčko tedy nastavujte pouze v případě, že chcete způsob dopravy omezit tak, aby byl viditelný pouze pro dané skupiny.
Přiřazení povolených plateb
Ke každé dopravě je možné přiřadit povolené způsoby platby. Když bude mít doprava nastavené přiřazené platby a zákazník zvolí tuto dopravu v objednávkovém formuláři, další způsoby platby, kromě přiřazených, se skryjí. Když doprava nemá nastavené žádné způsoby platby, je pro daný způsob dopravy možné zvolit jakýkoliv způsob platby.
Způsoby platby můžete ke způsobu dopravy přiřadit v nastaveních dopravy na záložce Rozšířené v poli Rozšířené v políčku Přiřadit k platbě.
Nové dopravy k platbě přiřadíte kliknutím na tlačítko +. Po kliknutí na + se zobrazí seznam způsobů platby. Zde stačí označit způsob platby, který chcete k dopravě přiřadit, a potvrdit přiřazení kliknutím na Přidat vybrané. Označení více plateb najednou je možné stlačením Ctrl na klávesnici a postupným klikáním na platby.
Kliknutím na hodnotu v poli Přiřadit k platbě se zobrazí seznam přiřazených způsobů platby. Jednotlivé přiřazení je možné odstranit kliknutím na křížek.
Přiřazení povolené dopravy kategorii produktů
Pro kategorie produktů je možné nastavit povolené dopravy. Po vložení produktu, který má kategorii s tímto nastavením nastavenou jako hlavní kategorii produktu, se v objednávkovém formuláři zobrazí jen povolené dopravy z kategorie. Tímto nastavením je možné dosáhnout toho, aby některé produkty neměly k dispozici způsoby dopravy, které pro tuto kategorii nejsou relevantní. Kategorie, které nemají nastaveny žádné povolené dopravy, automaticky zobrazují všechny dostupné způsoby dopravy.
Postup přiřazení povolených způsobů dopravy pro kategorii produktů:
1. V sekci Produkty klikněte na kategorii, které chcete nastavit povolené dopravy.
2. V pravém horním rohu klikněte na tlačítko Vlastnosti kategorie.
3. V řádku Povolená doprava klikněte na + pro zobrazení seznamu doprav.
4. V okně Přiřadit dopravu stačí označit způsob dopravy, který chcete přiřadit ke kategorii a potvrdit přiřazení kliknutím na Přiřadit. Označení více doprav najednou je možné stisknutím Ctrl na klávesnici a postupným klikáním na dopravy.
Kliknutím na hodnotu v políčku Povolená doprava sse zobrazí seznam přiřazených způsobů dopravy. Jednotlivé přiřazení je možné odstranit kliknutím na křížek.
Upozornění:
Pokud máte přiřazeny způsoby dopravy k více kategoriím a v košíku jsou produkty z těchto kategorií, zobrazí se v objednávkovém formuláři jen ty způsoby dopravy, které mají kategorie produktů v objednávce společné. Při přiřazování povolených plateb do kategorií proto doporučujeme přidat i jednu univerzální dopravu, která bude k dispozici ve všech kategoriích.
Další nastavení dopravy
Na záložce Rozšířené je možné nastaviť dodatečné nastavení pro dopravu:
Dopravce, Výdejní místa – tato nastavení závisí na aktivních napojeních na dopravce a výdejních místech v sekci Nastavení > Rozšířené možnosti dopravy. Bližší informace o dostupných modulech a nastaveních pro jednotlivé dopravce najdete v sekci návodů Doprava, dopravcovi, balíkomaty.
Osobní vyzvednutí – nastavení Osobní vyzvednutí se používá pro produktový srovnávač Heureka. Způsob dopravy s příznakem Osobné vyzvednutí nebude generován do XML feedu pro Heureku.
Pohoda – kód způsob doručení – nastavení je k dispozici jen při aktivním modulu pro program Pohoda. Do políčka se vkládá kód, který se přenáší v datech objednávky do programu Pohoda.