Jak založit e-shop?
Rozhodli jste se začít podnikat na internetu? Skvělé, určitě pojďte do toho. Rádi vám poradíme, jak si založit eshop a vyhnout se začátečnickým chybám.
Jaké jsou první kroky před založením e-shopu?
Na začátek si připravte pořádnou dávku trpělivosti a optimismu. Nenechte se odradit, cesta za splněním svých snů a vytvoření e-shopu mohou být jedním z vašich nejlepších životních rozhodnutí. Všechny kroky si proto detailně promyslete.
Dále budete potřebovat:
1. Podnikatelský plán
V něm byste měli najít odpovědi na otázky – co chcete prodávat, komu, za kolik, jakým způsobem chcete získat první zákazníky, jaké problémy pomohou vaše produkty nebo služby vyřešit apod. Vzory podnikatelských plánů najdete i na internetu. Pokud je vaším cílem založení eshopu s unikátními produkty, doporučujeme i registraci ochranné známky.
Založit eshop lze snadno během pár vteřin, vyzkoušejte si to:
2. Digitální marketing
Pokud už znáte svou cílovou skupinu a její nákupní chování, připravte si persony – vzorové zástupce z řad zákazníků. Ty mějte u tvorby marketingové strategie vždy na očích.
Základními pilíři úspěšné marketingové strategie jsou SEO a PPC. PPC kampaně na Google a sociálních sítích vám pomohou získat první zákazníky eshopu, protože výsledky SEO se dostaví až po několika měsících. Na začátek zaregistrujte svůj e-shop do katalogů, srovnávačů produktů, vyplňte atributy title a popis. O tom, jaké SEO kroky před spuštěním eshopu je potřeba udělat, se dočtete i v našich návodech Jak na SEO pro e-shop.
Tvorba obsahu je součástí SEO strategie. Jejím cílem je najít způsob, jak získat zákazníky v konkrétní fázi nákupního cyklu. Proto by na vašem webu nebo blogu neměly chybět například odpovědi na nejčastější otázky.
TIP: Jak rozjet e-shop?
3. Založení e-shopu
Při tvorbě e-shopu myslete na narůstající počet mobilních uživatelů. Pro pohodlný nákup z mobilních zařízení je nepostradatelný responzivní design e-shopu, který se automaticky přizpůsobí šířce displeje mobilu.
Také doporučujeme vybrat si takového dodavatele e-shopu, který funguje na stabilním, rychlém a zejména bezpečném webhostingu.
O tom, zda je výhodnější založit e-shop na pronájem, nebo e-shop na míru, bychom si mohli povídat hodiny. Když chcete založit eshop na míru, ale nemáte po ruce programátora, který vám bude k dispozici i do budoucna a pomůže například se zálohováním databáze, implementací různých pluginů a modulů, zvažte raději pronájem e-shopu.
Pronájem eshopu obsahuje všechny důležité funkce, které uspěšný internetový obchod potřebuje. Od přímých napojení na dopravce přes platební brány až po pravidelný update. V poměru cena výkon je pronájem e-shopu jasným favoritem.
Výhodou je, kromě supportu, i možnost otestovat si, jak funguje e-shop:
Kolik stojí kvalitní eshop?
Výsledná cena se odvíjí od vašich požadavků na jednotlivé funkce nebo design. Pokud hledáte nejlevnější eshop řešení, počítejte s omezeními. Stejně jako ve free verzi. E-shop zdarma poslouží na začátek třeba handmade výrobcům. Úspěšný a výdělečný e-shop můžete mít již od 1790 Kč bez DPH / měsíčně.
Pro lepší obrázek o tom, jaké jsou náklady na založení e-shopu, doporučujeme srovnat si jednotlivé verze u více poskytovatelů.
Další kroky před založením e-shopu:
Prodej na dálku by měl splňovat určité právní náležitosti. Nezapomeňte na obchodní podmínky e-shopu, reklamační řád nebo nastavení prvků ochrany soukromí a cookies lišty, nebo školení zaměstnanců na téma ochrana osobních údajů.
Před spuštěním e-shopu si promyslete, jakou platební bránu nabídnete zákazníkům v e-shopu. Podle charakteru zboží si zvolte dopravní společnosti. Některé z nich nabízejí API rozhraní a možnost napojení na e-shop, například Česká pošta, DPD, Zásilkovna.
Sklad a účetnictví. Dá se napojit účetní software na e-shopové řešení, které jste si vybrali? Chcete-li ušetřit kopec času jednak při vyřizování objednávek a také při aktualizaci e-shopu, toto je velmi důležitý krok, který je třeba si dobře promyslet.
Nejčastější chyby při založení eshopu
- Založit eshop bez otestování funkčnosti
Předtím než svůj e-shop pustíte do online světa, požádejte o kontrolu minimálně členy své rodiny nebo přátele. Dejte jim jednoduchý úkol, například vyhledat produkt XY, vyplnit formulář na počítači a mobilním zařízení apod.
- Nepřehledná navigace
Když máte široký sortiment produktů, doporučujeme tzv. skupinové menu a rovněž drobkovou navigaci, obrázkové rozcestníky a logické uspořádání jednotlivých kategorií produktů.
- Pomalý webhosting
Žijeme rychlý život s 5G wifi a nejsme ochotni čekat na načtení stránky více než 3 vteřiny. Proto při tvorbě eshopu doporučujeme např. i test PageSpeed Insights.
- Žádná korekce
I mistr tesař se někdy utne. Ne každý z nás miluje a ovládá pravidla gramatiky, proto dejte své texty přečíst minimálně jedné nezainteresované osobě. Tzv. pravidlo 4 očí vám pomůže odhalit případné překlepy, které by zákazníky e-shopu mohly odradit.
- Nedostatek času
Když jste se rozhodli pro založení eshopu, počítejte s tím, že aby vám vydělával, bude potřebovat vaši péči. Vyčleňte si pravidelný čas, kdy se budete věnovat analýzám, hledání nových příležitostí, sledování konkurence apod.
Věříme, že jsme vám poskytli všechny základní informace o tom, jaká je cena eshopu a co obnáší založení eshopu.
Přejeme vám mnoho úspěchů v podnikání :)