Optimalizace procesů v administraci
Díky kombinaci některých nastavení můžete v systému zajistit automatizaci procesů, které vám pomohou při dalším zpracování objednávek. Po nastavení dosáhnete následujícího:
- číslo objednávky bude stejné jako číslo předfaktury,
- při platbě převodem se automaticky odešle předfaktura na e-mail zákazníka,
- při změně stavu objednávky se automaticky vyplní text do e-mailu o změně stavu,
- budete moct hromadně vytvářet faktury v administraci.
Spojené číslování
Funkci Spojené číslování doporučujeme aktivovat, když potřebujete mít čísla objednávek a předfaktur totožná, např. pokud v administraci párujete objednávky podle variabilního symbolu (VS) na předfakturách. VS se používá v rámci předfaktur i při online platbách. Bližší informace o spojeném číslování a postupu nastavení najdete v návodu – Spojené číslování.
Automatické generování a posílání předfaktur
Systém umožňuje vytvořit předfakturu automaticky pro každou objednávku a zaslat ji na e-mail zákazníka. Díky tomu mohou zákazníci, kteří si vybrali platbu převodem, získat po objednávce i samostatný e-mail s předfakturou, číslem účtu (IBAN) a sumou k úhradě. Automatické posílání se dá zakázat pro jednotlivé způsoby platby, díky čemuž dosáhnete toho, že takovou zprávu dostanou pouze zákazníci, kteří si zvolili například platbu převodem. Postup je následující:
1. v sekci Nastavení > Objednávky > Všeobecné v části Fakturace vyberte v poli Používat předfaktury možnost ano – vytvořit a poslat předfakturu automaticky pro každou objednávku
2. Nyní můžete pro jednotlivé platby, u kterých nechcete předfakturu odesílat (obvykle pro platby v hotovosti nebo kartou přes platební bránu), toto posílání zakázat. V sekci Nastavení > Objednávky > Platby otevřete způsob platby, kde chcete odeslání vypnout, a na záložce Rozšířené zaklikněte možnost Neposílat předfaktury automaticky.
3. Můžete upravit i šablonu e-mailu, která se zákazníkovi při vytvoření předfaktury odešle. Do šablony můžete vložit informace o hodnotě, VS a čísle účtu, na které má zákazník úhradu poslat, abyste mu platbu co nejvíc usnadnili a nemusel platební údaje hledat v objednávce nebo v PDF souboru předfaktury. Šablonu upravíte v Nastavení > Texty a šablony > Předdefinované šablony > Tělo emailu s předfakturou. Pro vložení konkrétní proměnné stačí kliknout na název proměnné v pravém sloupci editora šablony.
TIP:
Abyste zákazníkům co nejvíc zjednodušili platbu za objednávku, doporučujeme QR platby, které do objednávky i předfaktury vygenerují QR kód pro platbu. Zákazník kód naskenuje v aplikaci své banky, kde dojde k automatickému vyplnění potřebných údajů (VS, číslo účtu, suma...). Stačí postupovat podle návodu – Jak aktivovat QR platby v e-shopu.
Předdefinování doplňující správy pro statusy objednávek
Díky předdefinování doplňující zprávy pro objednávkové statusy si můžete připravit zprávu, která se odešle zákazníkovi při změně statusu. Doplňující zpráva zákazníka informuje například o naskladnění produktu, odeslání kurýrem apod., když změníte status objednávky v administraci bez nutnosti doplnit tuto zprávu ručně. Doplňující zprávy nastavíte v administraci, v sekci Nastavení > Objednávky > Statusy.
Otevřete status, pro který chcete nastavit doplňující zprávu. Na záložce Notifikace zaklikněte pole Poslat e-mail a do textového pole Doplňující zpráva napište text, který chcete do zprávy přidat.
Po nastavení doplňující zprávy se automaticky zaklikne pole Poslat e-mail a doplní se text zprávy, pokud v sekci Objednávky změníte status objednávky na status, do kterého jste zprávu doplnili. Můžete zvážit i úpravu šablony pro e-maily o změně stavu objednávky v Nastavení > Texty a šablony > Předdefinované šablony > Status objednávky byl změněn. Doplňující zpráva se vloží tam, kam vložíte proměnnou Zpráva pro příjemce.
Díky změně šablony a předdefinování zprávy si můžete připravit jednoduchou šablonu se základním textem, který bude použitelný pro všechny změny statusu, například:
Status Vaší objednávky ..... ze dne ..... se změnil na .....
Pod to můžete vložit proměnnou pro doplňující zprávu, kde se může díky nastavení dopsat text jako:
Vaši objednávku jsme právě odevzdali kurýrní společnosti a bude doručena na Vaši adresu v nejbližších dnech. O přesném čase a datu doručení Vás bude informovat kurýrní společnost...
Používání filtrů a hromadných úprav objednávek
Používání filtrů a hromadných úprav sice neudělá žádné úkony automaticky, ale může vám zásadně urychlit práci s objednávkami. Pokud potřebujete získat více objednávek, které mají společné znaky, můžete použít filtr kliknutím na Rozšířené vyhledávání.
Systém umožňuje filtrování podle různých parametrů, můžete se tak rychle dostat například k objednávkám s platbou kartou, které vám přišly za poslední týden a mají původní skladový status. Hromadně můžete s objednávkou pracovat po kliknutí na tlačítko Seznam. V rámci objednávek je zde k dispozici hromadná změna statusu, tisk a smazání. Na záložce faktury pak můžete hromadně vystavit, vytisknout nebo smazat faktury.
Napojení na systémy dopravců
Napojení na dopravce vám usnadní práci při expedici zásilek. Nebudete tak muset údaje o objednávkách manuálně přepisovat do systému dopravce, ale systém odešle tyto informace k dopravci za vás. Bližší informace o dostupných systémech, postupu nastavení a odeslání zásilek najdete v samostatných návodech.
Co přinesou uvedené úpravy
Díky úpravám v předchozích bodech byste mohli dosáhnout následujícího:
- v sekci Objednávky budete moct snadněji měnit více objednávek najednou – současně změníte status více objednávkám a necháte všem zákazníkům odeslat notifikaci o změně stavu s podrobnějšími informacemi v doplňující zpráv. V sekci objednávky stačí přes zaklikávací políčko označit objednávky, které chcete změnit, a z nabídky Seznam vybrat Změnit status. Pokud má nový status doplňující zprávu a nastaveno posílání e-mailů, automaticky se tyto informace nastaví v okně pro změnu statusu. Po potvrzení se zákazníkům pošle najednou zpráva o změně stavu objednávky.
- Když jste nastavili i spojené číslování, mělo by být snadnější spravovat objednávky při párování objednávek s výpisem z banky, jelikož bude VS stejný jako číslo objednávky.
- Pokud budete měnit statusy objednávkám, můžete pro tyto objednávky hromadně vygenerovat faktury. Zde bude stačit, když v sekci Objednávky > Faktury kliknete na Rozšířené vyhledávání, označíte možnost Nevyfakturované a v poli Status vyberete status objednávek, kterým chcete vystavit fakturu. Přes nabídku Seznam pak můžete vytvořit faktury pro všechny tyto objednávky najednou.
- Snadnější posílání dat do systému dopravce.
- Celkové urychlení zpracování objednávek.