Dobropisy
Dobropisy umožňují vytváření opravných účetních dokladů přímo v administraci e-shopu. Tuto funkci oceníte, pokud budete potřebovat vytvořit dobropis k existující faktuře nebo její části.
Správa dobropisů
Dobropisy se v administraci spravují v samostatné sekci Objednávky > Dobropisy. Na této stránce najdete přehled existujících dobropisů, které můžete tisknout a upravovat, případně můžete vytvářet nové.
V rámci seznamu je možné vyhledávat pomocí políčka Najít dobropis nebo přes Rozšířené vyhledávání.
Rozpracované dobropisy mají bledou ikonu a text vytváří se.
Vytvořené dobropisy mají tmavou ikonu a číslo dobropisu.
Kliknutím na šipku vedle ikony dobropisu je možné vyhledat fakturu, ke které byl dobropis vytvořen.
Dobropisy není možné mazat, pokud je v systému faktura, ke které byl dobropis vystaven. Dobropisy k existující faktuře je možné pouze stornovat kliknutím na ikonu křížku v přehledu. Stornovaný dobropis má ve vytištěné verzi text Doklad byl stornován. Dobropisy není možné importovat do účetního systému.
Dobropisy je možné odstranit pouze v případě, že:
- jde o rozpracovaný dobropis,
- byla odstraněna původní faktura.
Dobropisy v přehledu je možné odeslat na e-mail zákazníka kliknutím na ikonu obálky. Pro tisk je možné použít ikonu tiskárny v přehledu dobropisů.
Vytvoření dobropisu
Dobropisy se vytvářejí výhradně z faktur. Není možné vytvořit dobropis k objednávce nebo předfaktuře.
Dobropisy se v administraci vytvářejí v sekci Objednávky > Dobropisy kliknutím na Nový dobropis.
Po kliknutí na Nový dobropis se zobrazí okno s výběrem faktur, ke kterým je možné dobropis vytvořit. Automaticky se zobrazují poslední otevřené faktury v administraci. Ve fakturách je možné hledat pomocí čísla, jména nebo jiného údaje. V přehledu nalezených faktur se zobrazuje číslo, jméno, hodnota faktury a částka, kterou je ještě možné dobropisovat.
Po zvolení se otevře okno Přidání dobropisu, které se skládá z následujících částí:
Obsah
Na kartě Obsah můžete upravit, co všechno se bude z faktury dobropisovat. K dispozici jsou následující pole
- Důvod (povinné) - důvod vytvoření dobropisu.
- Interní poznámka - zobrazí se v administraci a v přehledu dobropisů.
- Položky pro refundaci.
V rámci položek je možné vybrat položky, které chcete dobropisovat. Položky, které jsou již dobropisovány v jiném dobropisu, jsou přeškrtnuté a není možné je vybrat. Po výběru položky pro dobropisování - zakliknutím zaklikávacího políčka v řádku s položkou - se zobrazí počet ks položky na faktuře. Přepsat počet vrácených ks je možné kliknutím na číslo ve sloupci Počet.
Pokud chcete dobropisovat všechny produkty z faktury, klikněte na Všechny zůstávající položky.
Když chcete dobropisovat všechny související prvky (způsob dopravy, platby, vlastní ceny), klikněte na Všechny prvky.
Podrobnosti refundace
Způsob refundace - určuje, jakým způsobem budete sumu refundovat. Při volbě Bankovní převod se zobrazí doplňující pole, kam můžete vložit číslo účtu a jiné bankové údaje.
Termíny
Na kartě termíny můžete nastavit vydání a splatnosti. Tyto termíny budou následně uvedené ve vygenerovaném PDF dokumentu.
Číslování a šablony dobropisů
Dobropisy mají vlastní číselnou řadu. Číslování je možné upravit v sekci Nastavení > Firemní údaje po rozkliknutí fakturující pobočky na kartě Číslování. Pro číslování platí stejné nastavení jako pro číslování objednávek a faktur.
Šablony pro dobropisy je možné upravit v sekci Nastavení > Texty a šablony > Předdefinované šablony. S dobropisy souvisí dvě šablony:
- Dobropis - samostatná šablona pro generování PDF dokumentu dobropisu.
- E-mail s dobropisem - tělo e-mailové zprávy, která se pošle při odeslání dobropisu na e-mail zákazníka.
Dobropisy není možné importovat do účetního systému.