Sklad pro e-shop
Díky funkci SKLAD budete mít skladové hospodářství e-shopu pod palcem. Na jakém principu sklad funguje?
Zadáte u produktů v e-shopu počet kusů, které jsou skladem. Zákazník si objedná, objednané kusy zboží se zablokují pro ostatní nakupující. Po vyřízení objednávky se kusy zboží reálně odečtou ze skladu. Tento postup je platný při využívání možnosti nastavení počtu kusů skladem.
V katalogu produktů se mění skladové dostupnosti - statusy (např. skladem, vyprodáno) dle vašeho nastavení.
Funkce Sklad (skladový systém pro e-shop) je dostupná ve verzích ByznysWeb Profi a Maximum a od verze Byznys.
Jak pracuje vlastní sklad pro e-shop?
Skladový systém pro e-shop nastavíte v těchto krocích:
1. Aktivace skladu pro e-shop.
3. Nastavení blokace množství.
4. Vytvoření skladové dostupnosti (skladových statusů).
5. Nastavení objednávkových statusů - Akce ve skladu.
6. Naskladnění zboží - nastavení dostupnosti (počtu položek skladem).
Další důležité informace týkající se skladu:
- Jak funguje blokování zboží.
- Zobrazení skladové dostupnosti (skladových statusů) při nákupu v e-shopu.
Nastavení skladu:
1. Aktivace skladu pro e-shop
– V sekci NASTAVENÍ / SKLADY / VŠEOBECNÉ vyberte POUŽÍT SKLAD.
2. Vyberte způsob využití skladu
- jsou zde dvě možnosti:
- První možnost: sklad můžete využívat pouze pomocí skladových dostupností (skladovým statusů), tzn. že každému produktu ručně nastavíte určitý skladový status v detailu produktu v záložce SKLAD, např. skladem, vyprodáno, nedostupné.
Pro položky, kterým nepřiřadíte žádný status, bude platný výchozí status v NASTAVENÍ.
- Druhá možnost: budete u produktů nastavovat i počet kusů skladem. Pro využití této funkce vyberte AKTIVOVAT MOŽNOST NASTAVIT POČET POLOŽEK SKLADEM. V tomto případě zvolte výchozí statusy, které se zobrazí u produktů nacházejících se ve skladu a u vyprodaných položek.
- Funkce "Zobrazovat množství skladem"zobrazí při skladovém statusu množství kusů, které jsou skladem. Ve výchozím stavu je tato funkce nastavena jako aktivní.
- Ve výběrovém menu "Počet kombinovaných variant" si zvolíte počet variant pro sklad. Maximum je 3 varianty. V detailu produktu se pak budou varianty vzájemně kombinovat každý s každým, abyste pro každou variantu dokázali nastavit sklad.
Pokud chcete použít jiné než výchozí statusy, lze je nastavit v detailu každého produktu v záložce SKLAD.
Následující nastavení je nutné pouze při využití 2. způsobu, tj. možnosti nastavit počet položek skladem.
3. Nastavte Blokaci množství
Blokace množství znamená, že položky, které si objednal jeden zákazník, se pro ostatní zablokují. Je to nezbytné, aby se předešlo situaci, kdy by si klienti mohli objednat více kusů zboží, než máte reálně skladem v e-shopu.
V nastavení skladu v e-shopu vyberte jednu z možností:
- blokace při objednání – počet objednaných kusů zboží se zablokuje, jakmile klient odešle objednávku,
- blokace při potvrzení objednávky – počet objednaných kusů zboží se zablokuje až poté, co v administraci přiřadíte objednávce status s akcí BLOKOVAT POLOŽKU (nastavení Akce ve skladu pro statusy - viz níže), čímž ji potvrdíte.
Odečtení položky nabízí dvě možnosti:
- při objednání – tato možnost je k dispozici pouze při blokování u objednání. U této možnosti dojde okamžitě po zablokování k odečtení množstva na skladě. V konečném výsledku nebude vidět v administraci blokaci u skladové položky, ale počet se sníži o počet kusů v objednávce,
- při potvrzení objednávky – u této možnosti dojde k odečtení množstva ze skladové položky po přepnutí objednávky na status, který má nastavenou skladovou akci Odečíst položku.
4. Vytvoření skladové dostupnosti (skladové statusy).
Statusy lze upravovat a přidávat v sekci NASTAVENÍ / SKLADY / STATUSY.
Nový status přidejte kliknutím vpravo nahoře na NOVÝ STATUS. Vytvořený status můžete upravit kliknutím na jeho název, resp. ikonu tužky.
Význam jednotlivých položek skladového statusu:
- Název - pojmenování statusu.
- Poznámka - zobrazí se na stránce po podržení kurzoru myši na názvu statusu.
- Barva textu - barevné rozlišení skladových statusů.
- Objednávka povolena -znamená, že produkt, kterému bude přiřazen daný status, bude možné si objednat.
- Produkt viditelný - produkt s tímto statusem bude pro zákazníky viditelný v katalogu produktů.
- Skladem - produkty s přiřazeným statusem, který má aktivní funkci "skladem", bude možné filtrovat v katalogu produktů (zobrazí se zde zaškrtávací políčko POUZE SKLADEM).
- Automatický výběr - označte tuto funkci. Odkryje se nové pole, ve kterém je možné nastavit, aby se daný status přiřadil produktům podle počtu kusů skladem v intervalu, jaký si zvolíte, např. status SKLADEM – od 3 do 60 000 kusů, status VÝPRODEJ od 1 do 2 kusů.
- V záložce PRODUKTOVÉ SROVNÁVAČE nastavíte termíny dodání pro srovnávače cen. Tyto funkce využijete, pokud jste registrováni v srovnávači Heureka, Pricemania, Google Nákupy a jiné. Zde nastavíte skladovou dostupnost zboží, kterou načtou srovnávače prostřednictvím Vašeho XML Feedu. 0- znamená, že zboží je možné ihned odeslat, tedy je skladem. A např. 7 - zboží bude dostupný za 7 dní (není skladem). Více o srovnávačích cen zde: Srovnávače, XML feed
5. Nastavte objednávkové statusy
V sekci NASTAVENÍ / OBJEDNÁVKY / STATUSY přiřaďte pomocí statusu tzv. akci ve skladu.
Podle této akce se budou řídit položky skladem a tedy i skladové statusy. Jakmile změníte status objednávky, provede se ve skladu odpovídající akce.
Jsou zde 4 možnosti:
- Blokovat položku - funguje, pokud je nastaveno blokování při potvrzení objednávky (viz bod 3). Při změně stavu objednávky se všechny položky objednávky v skladu v e-shopu zablokují (např. status POTVRDIT OBJEDNÁVKU).
- Odblokovat položku - položky na skladě v e-shopu se odblokují. Platí v případě, že klient objednávku zruší (např. status STORNO).
- Odečíst položku -blokované položky se změní na vyskladněné a odečtou se ze skladu. (Například při expedici objednávky – stav EXPEDOVÁNO.)
- Připočítat položku - položky v objednávce se přičtou do skladu, pokud produkt existuje. Tuto možnost lze využít např. v případě vrácení zboží.
6. Naskladnění zboží v e-shopu. Jak jastavit skladovou dostupnost u zboží
Počet položek skladem nastavte v detailu produktu.
Přesuňte se do sekce PRODUKTY.
V editaci produktu přibude po zapnutí skladu záložka SKLAD. Zde nastavte počet kusů skladem pro produkt. Pokud má produkt i varianty, ty se zobrazí v dalších řádcích ve všech kombinacích.
Poznámka: Kombinují se maximálně 3 různé varianty (cenové i příplatkové) podle toho, jak byly přidávány do formuláře. Počet kombinovaných variant lze nastavit v sekci NASTAVENÍ / SKLAD / VŠEOBECNÉ - Počet kombinovaných variant.
Do prvního sloupce můžete zadat skladové číslo produktu / varianty produktu. Není však povinné.
Ve sloupci STATUS PO VYPRODÁNÍ můžete ručně nastavit status vyprodaného zboží. Pokud ho nezměníte, zůstane zde výchozí status, tj. ten, který jste vybrali v sekci NASTAVENÍ/SKLADY / VŠEOBECNÉ.
- Pokud chcete produkt naskladnit, klikněte na a napište počet kusů. Číslo, které zadáte, se připočte k původnímu.
- Pokud chcete produkt vyskladnit, klikněte na . Číslo, které zadáte, se odečte od původního.
Poznámka: Sklad se řídí skladovými statusy a nikoli počtem kusů skladem. Je tedy důležité, jaké mají produkty a jejich varianty nastavené statusy.
Výchozí status (např. SKLADEM) se u produktů zobrazuje, i když reálně v administraci v detailu produktu nemají vyplněný počet kusů skladem.
Jak funguje blokování zboží v skladovém systému e-shopu
Při vkládání zboží do košíku si systém ověří, jaký má produkt / varianta produktu skladový status.
Pokud nenajde produkt (nebo jeho variantu) variantu ve skladu, považuje ho za dostupný, neřídí se skladovými nastaveními a objednávku povolí.
Pokud má produkt skladový status, který povolí objednat zboží, dovolí jej vložit do košíku. Pokud ne, vypíše chybu.
Zároveň košík simuluje i stav produktu. Pokud se objednává více kusů, tak nasimuluje stav po odebrání jednotlivých kusů a dovolí vložit jen tolik kusů, dokud se stav produktu automaticky nezmění na stav, který již nedovolí objednat.
Jelikož při vkládání do košíku se zboží zatím neblokuje, probíhá stejná kontrola samozřejmě také při potvrzení objednávky, protože se může stát, že někdo objedná rychleji.
Pokud je nastaveno blokování zboží při objednávce, tak se zboží po úspěšném potvrzení objednávky ve skladu zároveň také zablokuje.
Příklad
Co když klient zruší objednávku jedné položky, přičemž ostatní se vyřizují?
V tomto případě stačí položku vymazat z objednávky. Pokud je na objednávkový status VYŘIZUJE SE nastavena akce ve skladu BLOKOVAT POLOŽKU, v detailu produktu / záložka SKLAD se zobrazuje např. takto 4(1), tzn. 4 položky na skladě, jedna je blokována = vyřizuje se. Pokud vymažete z objednávky produkt, který již zákazník nechce, ve skladu produktu zmizí blokování, tzn. budou 4 ks skladem.
Zobrazování skladové dostupnosti (skladových statusů) při nákupu v e-shopu
V E-shopech od ByznysWebu se skladové dostupnosti zobrazují v detailu produktu. Při změně varianty se samozřejmě i změní stav, který přísluší dané variantě. Zobrazují se všechny varianty, které jsou zaškrtnuté v záložce CENY v detailu produktu, protože skladové stavy se týkají kombinace variant.
V katalogu produktů se skladový status zobrazuje vždy bez ohledu na to, zda produkt má varianty nebo ne. U produktu s variantami se zobrazí skladový status první varianty.
Rychlá úprava skladu
Rychlá úprava skladu umožňuje upravovat množství kusů skladem přímo v seznamu produktů u produktů, které nemají aktivní varianty. Díky této funkci uvidíte v seznamu produktů aktuální počet kusů na skladě a kliknutím můžete množství snadno upravit.
Pro používání rychlé úpravy skladu je potřebné aktivovat funkci v Nastavení > Sklady > Všeobecné zakliknutím políčka Rychlá úprava skladu.
Po aktivaci se zobrazí v seznamu produktů u těch produktů, které nemají aktivní varianty a mají sklad, skladové množství. Kliknutím na množství se zobrazí vyskakovací okno pro úpravu množstva kusů skladem. Do políčka pro úpravu množstva stačí napsat číslo, o které se má množství upravit. Pokud chcete počet ks na skladě snížit, napište před číslo znaménko -.