Ověření DIČ odběratele
Jsou Vaši zákazníci podnikatelé/firmy? Flox 3 obsahuje systém pro ověřování DIČ. Od ověření DIČ pak bude záviset, co se stane s objednávkou. Vy sami můžete rozhodnout, jak se zpracuje objednávka v případě, že se DIČ odběratele nepodaří ověřit.
Proč byste měli požadovat ověření DIČ?
Zejména pokud jsou vaši odběratelé (zákazníci) ze zahraničí, resp. podnikáte v zahraničí s odběrateli z jiných zemí, uplatňují se jiné daňové povinnosti.
Ověření DIČ odběratele v rámci Evropské unie vám umožní:
- uplatnit osvobození při dodání zboží do jiného členského státu
- určit místo dodání při poskytování služeb.
Pokud v e-shopech prodáváte zboží je důležité, zda má zahraniční odběratel přidělené DIČ - VAT v rámci EU. Pokud má, je třeba jej ověřit podle postupu níže. Pokud je VAT v pořádku, fakturujete bez DPH.
Pokud zahraniční obchodní partner nemá přiděleno DIČ, fakturujete s DPH, platnou v ČR.
Příklad: Jste plátce DPH v ČR, prodáváte zboží spotřebiteli nebo neplátci DPH do SR. Fakturujete DPH 21% (dle aktuální daňové sazby) a odvádíte DPH v ČR. Slovenský odběratel - neplátce DPH nesmí překročit limit podle zákona o DPH (14 000 EUR za kalendářní rok).
Pokud je český odběratel zboží plátce DPH (ověříte ve Floxu jeho DIČ), platí reverse charge (obrácený režim), fakturu vystavíte s 0% DPH a bude obsahovat poznámku, z jakého důvodu je objednávka osvobozena od daně. (Flox automaticky přidá tuto poznámku podle platné legislativy, více v návodu níže).
Fakturace DPH pro zahraniční obchodní partnery je velmi specifická, proto si správnost fakturace ověřte u svého účetního/účetní.
Jak probíhá ověření DIČ ve Floxu?
Ověřování DIČ probíhá na evropské úrovni pomocí databáze:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vatRequest.html
DIČ se nepodaří ověřit v případě, že:
- klient zadal nesprávné DIČ,
- je výpadek evropské databáze DIČ.
Můžete si vybrat, zda se bude ověřovat DIČ nebo DIČ DPH v NASTAVENÍ / ADRESY / DOPLŇUJÍCÍ NASTAVENÍ.
Blokace objednávky s neověřeným DIČ-em
V NASTAVENÍ / OBJEDNÁVKY / VŠEOBECNÉ si můžete nastavit, co se stane s objednávkou, při které se nepodaří ověřit DIČ:
1. Počkat na můj zásah
Objednávka bude blokována do doby, dokud do ní zasáhnete.
2. Při technickém problému zkoušet znovu, pro neplatné DIČ fakturovat domácí DPH
Tato možnost řeší problém s výpadkem evropské databáze ověřování DIČ. Systém se pokusí ověřit DIČ později, po 5 minutách a následně po hodině. Pokud je DIČ nesprávně, automaticky se fakturuje "domácí" DPH (tj. DPH pro pobočku, která je přiřazena hlavní jazykové verzi v NASTAVENÍ / JAZYKY)
3. Fakturovat domácí DPH a pokračovat
V případě, že se DIČ nepodaří ověřit, fakturuje se DPH pro hlavní jazykovou verzi.
Pokud je objednávka blokována, v administraci v sekci OBJEDNÁVKY ji vidíte pobarvenou do červena. Po kliknutí na tuto objednávku Vám systém napoví, z jakého důvodu je objednávka blokována.
například:
případně:
*zákazník si dokáže sám vystornovat svou objednávku, pokud mu to povolíte. Bližší informace naleznete v návodu: byznysweb.cz/a/690
Ověřování DIČ nastává:
1. V pozadí systému, kdy se registrovaný zákazník přihlásí a vloží produkty do košíku.
2. Když zákazník vyplňuje fakturační údaje v objednávce. Po úspěšném ověření systém ohlásí, že DIČ je správné.
3. V detailu objednávky (záložka SOUHRN DPH) můžete dát pokyn k okamžitému ověření DIČ.
4. Při prvotní registraci bez objednávky se DIČ neověřuje!
Ověřování se zaznamenává i v záložce historie při každé objednávce.
Pokud se DIČ nepodaří ověřit ...
klientovi přijde e-mail s potvrzením objednávky, jehož součástí bude popisek:
,,Je nám velice líto, ale Vaši objednávku jsme nemohli zpracovat automaticky. Vyčkejte prosím na další informace."
Tento text si můžete upravit v sekci NASTAVENÍ / TEXTY A ŠABLONY / POPISKY
Jakmile takovou objednávku odblokujete, klientovi přijde automaticky e-mail s informací o odblokování objednávky.
Obsah tohoto e-mailu můžete také upravit v sekci NASTAVENÍ / TEXTY A ŠABLONY / PŘEDDEFINOVANÉ ŠABLONY - e-mail s názvem "Objednávka odblokovaná"
Pokud nastane situace, že objednávka je osvobozena od DPH nebo má povinnost zaplatit DPH kupující ...
V detailu objednávky - záložka SOUHRN DPH zaklikněte políčko: TATO OBJEDNÁVKA JE BEZ DPH
Vyberte důvod, na základě kterého osvobozujete objednávku od DPH, automaticky přibude text, který to odůvodňuje. Pro každý případ osvobození se zobrazuje příslušný text, vycházející z platné legislativy.
V případě, že chcete doplnit vlastní texty, můžete tak učinit v sekci NASTAVENÍ / TEXTY A ŠABLONY / POPISKY.