Rozhovory s majiteli e-shopů
Založení e-shopu je dnes stále populárnější, a proto jsme se rozhodli zjistit více o zkušenostech těch, kteří tímto procesem prošli. Zeptali jsme se majitelů českých a slovenských e-shopů níže uvedené otázky. Podělili se s námi o své poznatky a rady pro začínající podnikatele. Zjistíte, jaké výzvy museli překonat, jaké mají zkušenosti a zážitky s provozováním e-shopu z praxe, co se jim osvědčilo, co jim uškodilo, jak začínali, jak rozjížděli vlastní e-shop a podobně.
Otázky
- Jaké jsou 3 věci, které vašemu e-shopu nejvíce pomohly?
- Jaké jsou 3 věci, které vašemu e-shopu nejvíce uškodily?
- Máte nějaké zajímavé příhody se zákazníky? Klidně řekněte negativní i pozitivní, pokud nějaké máte.
- Jak jste se dostali k tomu, co děláte, resp. prodáváte? Jak jste věděli, že právě toto bude, nebo by mohlo mít úspěch?
- Kdy jste si založili e-shop?
- Jak dlouho trvalo, než vás e-shop začal plnohodnotně nebo alespoň citelně živit?
- Kolik času a financí jste potřebovali na rozjetí e-shopu?
- Co vám nejvíce pomohlo na začátku, při rozjíždění e-shopu?
Michal Jaroš, www.beardguru.cz
1) Jaké jsou 3 věci, které vašemu e-shopu nejvíce pomohly?
V první řadě to byla propagace formou placené reklamy přes Google a Facebook. Potom určitě zveřejňování článků na našem blogu, kde jsou rady, tipy, rozšířené informace o produktech, a pomohl i rozhovor pro ByznysWeb. Samozřejmě, kladné recenze a hodnocení od kupujících jsou pro mě nejvíce směrodatné.
2) Jaké jsou 3 věci, které vašemu e-shopu nejvíce uškodily?
Nejvíce určitě uškodí nedostatečně promyšlená investice, tedy chyba asi každého začínajícího podnikatele. Ani já jsem se jí nevyhnul, ale nakonec se to ukazuje jako cenná zkušenost.
3) Máte nějaké zajímavé příhody se zákazníky? Klidně řekněte negativní i pozitivní, pokud nějaké máte.
Mám dvě příhody, na které rád vzpomínám. První se stala jednoho pátku, kdy chlapík, který se druhý den ženil, potřeboval zachránit. Volal mi, objednal pár produktů a do půl hodiny bylo vše vyřešeno i s rychlokurzem, jak zkrotit vousy. Druhá je vlastně moje první zkušenost, kdy jsem břitvou holil někoho jiného než sebe. Když se člověk rozhodne prodávat pánskou kosmetiku, musí počítat s tím, že ho tento barberský svět úplně pohltí. Nejkrásnější příhoda se paradoxně odehrála v nemocnici, když jsem šel dát do pořádku jednoho staršího pána, kterého právě propustili. S produkty jdou ruku v ruce i služby :-)
4) Jak jste se dostali k tomu, co děláte, resp. prodáváte? Jak jste věděli, že právě toto bude, nebo by mohlo mít úspěch?
Mnoho kvalitních značek, které prodáváme, není dostupných v Česku, což jsem považoval za velkou mezeru na našem trhu. Mužům obecně chybí informace, že jeden šampon nestačí na vlasy, vousy a tělo. A také to, že o sebe nemají pečovat jen ženy. Pěstování hezkých vousů není jen otázka genetiky. Mužský svět nabízí spoustu možností, jak být tím, kým chceme, a správná kosmetika tomu může hodně pomoci.
Navíc mám tak nějak přirozenou náklonnost k práci s lidmi, mám to opravdu rád. Být majitelem e-shopu znamená být lidem k dispozici a řídit se heslem „když můžu, pomůžu".
5) Kdy jste si založili e-shop?
Bylo to v prosinci roku 2015, těsně před Vánoci.
6) Jak dlouho trvalo, než vás e-shop začal plnohodnotně nebo alespoň citelně živit?
Poprvé jsem pocítil náznak zisku po 9 měsících. Zpočátku to byl nekonečný koloběh toho, že co jsem investoval, se vrátilo, aby se mohlo investovat znovu. Po roce a půl se ten náznak zisku zvýšil, ale ještě to nejsou plusové hodnoty natolik, aby mě uživila jen provoz e-shopu.
7) Kolik času a financí jste potřebovali na rozjetí e-shopu?
Časově to byly přibližně dva měsíce hledání, vytváření grafiky a samotné tvorby e-shopu. První zboží jsem objednával po měsíci příprav. Finančně se to pohybuje v řádu několika tisíc € (ale určitě ne více než 5, 6, 7, 8... :-) ).
8) Co vám nejvíce pomohlo na začátku při rozjíždění e-shopu?
Nejvíce mi pomohla fanpage Bradáči, se kterými dodnes spolupracuji a touto cestou je zdravím :-) Z technických věcí to byla SEO optimalizace, která zajistila první příčky ve vyhledávači.
Martin Kupec, www.oxalisdessous.cz
1) Jaké jsou 3 věci, které vašemu e-shopu nejvíce pomohly?
- Napojení na náš sklad a zavedení skladových statusů.
- Rozesílání e-mailových kampaní 1–2krát týdně na vlastní databázi zákazníků.
- Zlepšení vzhledu našich stránek a s tím související zlepšování obsahu.
2) Jaké jsou 3 věci, které vašemu e-shopu nejvíce uškodily?
Nejsem si vědom ničeho, co by nám vysloveně uškodilo. Nejvíce je to asi čas – než zapracujeme změny, trvá to velmi dlouho. Také jsme trochu zaspali dobu a e-shopu se věnujeme pořádně cca 2–3 roky, což je vzhledem k 20leté historii naší společnosti velmi málo.
3) Máte nějaké zajímavé příhody se zákazníky? Klidně povězte negativní i pozitivní, pokud máte.
Pozitivní je, že naštěstí většina zákazníků chápe, že se může stát chyba i přes veškerou snahu a profesionalitu.
Negativní je, že někteří lidé to nechápou a obviňují nás například z podvodu, což nás ve společnosti velmi mrzí. Na druhou stranu nás tyto situace vedou k ještě větší profesionalitě a nestává se to, naštěstí, často.
4) Jak jste se dostali k tomu, co děláte, resp. prodáváte? Jak jste věděli, že právě tohle bude, nebo by mohlo mít úspěch?
Provozujeme v ČR 5 prodejen se spodním prádlem a otevření e-shopu tedy byla logická volba. Ale podle mého názoru to mělo přijít dříve. Respektive se měl brát vážně dříve. Velmi nám v našem segmentu zboží pomáhá možnost vyzvednutí zboží a vyzkoušení na prodejně.
5) Kdy jste si založili e-shop?
Přiznám se, že to nevím, ale vážně se bere přibližně 2–3 roky.
6) Jak dlouho trvalo, než vás e-shop začal plnohodnotně nebo alespoň citelně živit?
Vzhledem k tomu, že provozujeme i 5 prodejen, tak e-shop srovnáváme s nimi. Zatím e-shop nepřekonal ani jednu prodejnu, ale s těmi výsledkově horšími se začíná v nejlepších měsících srovnávat, což nás těší.
7) Kolik času a financí jste potřebovali na rozjezd e-shopu?
Velmi těžko se to odhaduje, ale je to rozhodně velmi mnoho času. Finance pro rozjezd nejsou až tak potřebné, jelikož například ByznysWeb.cz poskytuje velmi dobrou platformu za rozumné peníze. Měli jsme také výhodu, že máme vlastní sklad se zbožím pro prodejny, který využíváme i pro e-shop. V tom by mohl být pro začínající e-shopy problém (sklad). Sehnat a případně i zaplatit zboží.
Přesto si myslím, že na začátku pomůže především nadšení a čas. Rozhodně také nepodceňujte určitou znalost, kterou velmi rychle dokážete získat na internetu (například i na blogu ByznysWebu). Nebo ještě lépe na nějakém školení.
8) Co vám nejvíce pomohlo na začátku, při rozjezdu e-shopu?
Jelikož jsem vystudoval informatiku, tak jsem měl obecnou představu, co e-shop obnáší, ale velmi mi pomohlo přátelství s Tomášem Bártkem (VaseCocky.cz), který mi pomohl se základními „zákonitostmi“ a navíc mi dává velmi cenné tipy, kam se posouvat dál.
Miriam Dugovičová, www.miniplanet.eu
1) Jaké jsou 3 věci, které vašemu e-shopu pomohly nejvíce?
- Kvalitní fotografie a popisy.
- Přehledný a uživatelsky přívětivý systém e-shopu.
- Reklama.
2) Jaké jsou 3 věci, které vašemu e-shopu nejvíce uškodily?
- Slabá reklama.
- Nepravidelná výměna obsahu.
- Nekvalitní fotografie.
3) Máte nějaké zajímavé příhody se zákazníky? Klidně řekněte negativní i pozitivní, pokud máte.
Nemám kamennou prodejnu. Nejsem v každodenním kontaktu se svými zákazníky. Jednou jsem byla na návštěvě u známých v Ždiaru. Moje známá zmínila své kamarádce, že přijdu. Ukázalo se, že její kamarádka je moje zákaznice a zná můj e-shop. Skončily jsme všechny na kávě a skleničce. Majitel e-shopu se stává známou osobou :-)
4) Jak jste se dostala k tomu, co děláte, resp. prodáváte? Jak jste věděla, že právě toto bude, nebo by mohlo mít úspěch?
Nad výrobky, které budu prodávat, jsem dlouho přemýšlela. Byla jsem v té době maminka a na trhu chyběly kvalitní bavlněné tepláky po celý rok. Přestěhovala jsem se do Trenčína a myslela jsem si, že Trenčín je ideální místo pro výrobu oděvů.
5) Kdy jste si založila e-shop?
Na konci května 2011.
6) Jak dlouho trvalo, než vás e-shop začal plnohodnotně nebo alespoň citelně živit?
Můj e-shop je navázán na výrobu a proto jeho rentabilita zatím není mou prioritou. Začít vyrábět oděvy na Slovensku při současné světové konkurenci je velmi těžké. Můj e-shop spíše beru jako koníček a zdroj poznání.
7) Kolik času a financí jste potřebovala na rozběhnutí e-shopu?
Rozběhnutí e-shopu nebylo drahé, pokud to porovnávám s výrobou. Cena za design e-shopu a fotografie, celá technická realizace byla méně než 500 Euro.
8) Co vám nejvíce pomohlo na začátku při rozjíždění e-shopu?
Spolehliví a profesionální dodavatelé. Pokud je to možné, ráda bych tímto poděkovala všem z ByznysWeb.cz za jejich vstřícnost a technickou zdatnost. Také děkuji za pomoc při propagaci mého e-shopu.
Pro mě se Daniela stala mým e-shopovým andělem. Vždy je po mém boku, když ji potřebuji. Vážím si, že mi pomáhá řešit různé výzvy a problémy, jak po technické, tak po designové stránce správy e-shopu. Komplexnost služeb, které poskytuje ByznysWeb.cz, je zárukou, že i mé podnikání se mění podle nejnovějších trendů.
Marián Ďurmek, www.liliana.sk
1) Jaké jsou 3 věci, které vašemu e-shopu nejvíce pomohly?
Píle, neustálé sledování trendů a s tím spojené vzdělávání, reklama.
I když se to zvenku nezdá, e-shop je mravenčí práce. Ti, kteří k tomu nikdy nepřičichli, se vás budou pořád ptát, co na tom e-shopu pořád děláte, a nemohou pochopit, kolik hodin strávíte za počítačem. „Vždyť to jen přijde objednávka, pošlete e-mail zákazníkovi, zabalíte zboží a odešlete, co je na tom tolik práce?!“ Jenže za tím, aby „jen přišla objednávka“, je nespočet práce. Musíte se stále vzdělávat, sledovat trendy a přizpůsobovat se trhu. Jen to vás přiblíží k úspěchu a požadovaným cílům. Můžete mít jakýkoliv špičkový e-shop, perfektní produkty, ale když o vás nikdo neví, tak ani nenakoupí. Proto reklamu považuji za nezbytnou součást úspěchu.
2) Jaké jsou 3 věci, které vašemu e-shopu nejvíce uškodily?
Jednou z interně diskutabilních věcí v našem e-shopu je šířka sortimentu. Díky ní patříme mezi největší e-shopy se spodním prádlem a plavkami. Zákazník má sice na výběr z obrovského množství modelů, ale na dodání si musí počkat několik dní. Obvykle to bývá přibližně 5 pracovních dní. Většina zákazníků je ochotná tuto delší dodací lhůtu akceptovat, ale někteří spěchají a očekávají doručení maximálně do tří dnů. Protože máme v současnosti v e-shopu více než 5 000 druhů zboží, přičemž například jedna podprsenka má tři barvy a desítky velikostí, nebylo by pro nás rentabilní držet většinu zboží skladem. Jen na zakoupení zboží bychom potřebovali několik milionů EUR, a to ještě nezahrnuji nájem obrovského skladu a s tím spojené náklady.
Očekávání zákazníků a jejich pohled na okamžitou dostupnost zboží a co nejkratší dodací lhůtu se však každý rok zpřísňuje, proto v tom vidím menší ohrožení. Za velkou šířkou sortimentu se však skrývají i další věci, například popisky. Udělat opravdu dobrý popis stojí hodně námahy a času. Ke každému produktu děláme jedinečný popis, nekopírujeme ho od dodavatele nebo konkurence. Když vám za jeden den přijde při importu 300 nových produktů, máte problém, respektive máme ho my :-)
Dále bych upozornil na výběr dodavatele. Tomu je třeba věnovat velkou pozornost a pečlivý výběr. Pokud s vámi nebude promptně komunikovat, dodávat vám zboží včas nebo dělat chyby (pošle vám zboží v jiné velikosti nebo barvě), nespokojenost vašich zákazníků bude narůstat a negativní recenze na váš e-shop se budou hromadit. Většina našich dodavatelů komunikuje výborně. Nicméně minulý rok jsme museli řešit s jedním naším dodavatelem velmi nepříjemnou situaci, kdy jsme již uvažovali o ukončení spolupráce. Jeho zboží se u nás velmi dobře prodávalo, my jsme u něj pravidelně objednávali, avšak on s námi v největší sezóně přestal komunikovat, na e-maily neodpovídal, telefony nezvedal a když už poslal nějakou objednávku, bylo to s několikadenním zpožděním. Nespokojenost našich zákazníků narůstala a my jsme nevěděli, na čem jsme. Nakonec se však tato situace otočila a s tímto dodavatelem ve spolupráci pokračujeme. I když ta komunikace stále není úplně podle našich představ :-)
3) Máte nějaké zajímavé příhody se zákazníky? Klidně řekněte negativní i pozitivní, pokud máte.
Protože prodáváme spodní prádlo, občas dostáváme i zajímavé e-maily nebo SMSky. Například před rokem jsme dostali takovou SMS: „Poprad. Sbírám fetiš, kalhotky, punčochy, podprsenky, boty, negližé, podvazkové pásy.“ K tomu bylo ještě zdůrazněno telefonní číslo a prosba, ať píšeme SMS :-)
Pozitivních příhod s našimi zákazníky je více. Teď mi napadla jedna situace, kdy si u nás zákaznice objednala bílou blůzku, kterou potřebovala na sobotní oslavu. Přislíbili jsme jí, že ve čtvrtek nám na 100 % blůzka přijde od dodavatele na sklad, hned ten den jí ji odešleme a doručíme následující den v pátek. Jenže... zásilka se někde zatoulala a byla nám doručena s 1denním zpožděním, tedy v pátek. Kurýrní společnosti mají v nabídce sobotní doručení pouze do větších, obvykle krajských měst. Protože zákaznice byla z oblasti Malacek, sobotní doručení nebylo možné. Vložila však do nás důvěru a my jsme jí dali slib, že jí to doručíme. Protože pro naše zákazníky uděláme téměř vše a snažíme se poskytovat co nejlepší zákaznický servis, nechtěli jsme tuto zákaznici zklamat. V sobotu ráno jsme tedy s manželkou sedli do auta a zahráli si na kurýra. Zákaznici jsme v sobotu dopoledne blůzku doručili osobně, z Trenčína do Malacek. Ten její úsměv a radost v očích, stály za to :-) My jsme měli potom hezký výlet po Záhoří.
4) Jak jste se dostali k tomu, co děláte, resp. prodáváte? Jak jste věděli, že právě toto bude, nebo by mohlo mít úspěch?
Původně jsme chtěli otevřít sportovní obchod s oblečením a sportovními potřebami. Avšak narazili jsme na technický problém v oblasti propojení XML feedu s naším dodavatelem. Protože to měl být obrovský e-shop s minimálně 20 000 položkami a propojení s vybraným dodavatelem nebylo možné a jiný dodavatel z této oblasti tehdy nepřipadal v úvahu, začali jsme uvažovat nad jiným segmentem. Jako dva chlapi, dva společníci, jsme po 2 týdnech nezávisle na sobě přišli s nápadem, co kdybychom založili e-shop s dámským spodním prádlem :-) Nic jsme o tom nevěděli, jaké jsou rozdíly v jednotlivých typech podprsenek, jak se správně změřit, jak se zorientovat v číslování podprsenek atd. Teď po šesti letech musím říct, že v této oblasti máme mnohem hlubší znalosti než některé ženy :-)
5) Kdy jste si založili e-shop?
Firmu jsme založili v září 2010 a e-shop jsme spustili někdy začátkem února 2011. Po pár dnech od jeho spuštění přišla první objednávka na tři podprsenky za přibližně 80 €. Ten úžasný pocit a vzrušení si pamatuji do dnes :-) Nechápali jsme, jak nás tak rychle mohl zákazník najít v Google a kdo by si objednal podprsenky za tolik, za 80 € :-) Dokonce jsme podezírali, jestli nás jen netestuje konkurence a takovýmto způsobem nás chce přivítat v online světě. Ale nebylo to tak. Z této zákaznice se nakonec stala naše pravidelná a spokojená zákaznice.
6) Jak dlouho trvalo, než vás e-shop začal plnohodnotně nebo alespoň citelně živit?
Mys lím, že nám to trvalo přibližně dva roky. Na začátku jsme to měli spíše jako brigádu. Víceméně veškerý zisk jsme opět investovali do rozvoje firmy.
7) Kolik hodin týdně průměrně věnujete e-shopu?
Týdně je to minimálně 60 hodin. Ze začátku jsme s tím počítali, že si zařídíme e-shop a ten bude fungovat a objednávky budou chodit samy. Ale neskutečně jsme se mýlili.
Zuzana Jánošová, www.babygift.sk
1) Napište 3 věci, které Vašemu e-shopu pomohly nejvíce.
Vhodné příspěvky na sociálních sítích, zejména na Facebooku, soutěže na Facebooku, Instagram.
2) Pokud byste měli jmenovat 3 věci, které Vašemu e-shopu nejvíce uškodily.
Všechno mělo svůj význam, žádné aktivity vyloženě neuškodily.
3) Máte nějaké zajímavé příhody se zákazníky? Klidně řekněte negativní i pozitivní, pokud máte.
Někdy se pozastavujeme nad hodnocením na portálu Heureka, kde máme u 99 % našich služeb 5 bodů z 5, ale občas se stane, že u produktů, kde je na webu jasně uvedena dodací lhůta 3–4 týdny, zákazník ohodnotí dodací dobu na 4,5... Když přece zákazník při nákupu viděl, jaká je dodací doba, ne?
4) Jak jste se dostali k tomu, co děláte, resp. prodáváte? Jak jste věděli, že právě toto bude, nebo by mohlo mít úspěch?
Osobní dárek, který je dnes hlavním produktem našeho byznysu (personalizovaná dětská deka), jsem nejdříve objednala pro svou malou dcerku, když se narodila. Později jsem tento dárek věnovala všem známým k narození jejich dětí, a všechny nesmírně okouzlil a dojal. Tato emoce mě opakovaně přesvědčila, že takový dárek na slovenském trhu chybí. Lidé nejvíce ocení osobní a personalizovaný dárek od srdce.
5) Kdy jste si založili e-shop?
V srpnu 2015.
6) Jak dlouho trvalo, než Vás e-shop začal plnohodnotně nebo alespoň citelně živit?
Pár měsíců.
7) Kolik času a přibližně také financí jste potřebovali na rozběhnutí e-shopu?
Žádné horentní sumy, byly to stovky eur, a nejlepší bylo, že za služby jsme platili měsíčními paušály, nikoli jednorázovou částkou.
8) Co Vám nejvíce pomohlo na začátku při rozjíždění e-shopu?
Odvaha, trpělivost :)) Nejvíce asi komunikace na sociálních sítích.
Možná právě zkušenosti majitelů e-shopů vám pomohou se vyhnout zbytečným chybám a nastartovat vlastní úspěšný e-shop. Za ByznysWeb přinášíme ještě tipy pro online podnikání z návodů a blogu:
Jak založit e-shop i bez zkušeností?
Jak rozjet eshop a začít podnikat na internetu?
Marketing e-shopu - kde začít?
Zaregistrujte se v Google My Business (Google Moje Firma).
Jak dělat SEO pro e-shop?
Dá se nastartovat prodej v e-shopu pomocí e-mail marketingu?
SEO pro video. Video marketing.