Napojení na dopravce, zásilky
Služba Zásilky vám usnadní vyřízení objednávek, zajistí rychlejší expedici balíků a hlavně ušetří čas.
Jedná se o propojení e-shopu s přepravními společnostmi DPD, GEIS, GLS, Zásilkovna a Uloženka prostřednictvím API rozhraní. Umožňuje přímo z administrace e-shopu:
- vytvořit zásilky,
- exportovat zásilky dopravci,
- tisknout štítky,
- objednat vyzvednutí zásilek (podporuje pouze DPD, GEIS a GLS).
Jak propojit e-shop s dopravci
1. V sekci NASTAVENÍ/OBJEDNÁVKY/STATUSY vytvořte výchozí status pro expedici.
TIP: Objednávky, které předáte dopravci (objednáte / objednali jste svoz) si označte statusem např. Zpracováno, Připraveno pro dopravce. Teprve poté jak dopravce převezme balíčky, změňte stav objednávky na Expedována. Budete tak mít lepší přehled, které objednávky jsou již reálné v přepravě a které ne.
2. V NASTAVENÍ/JAZYKY si otevřete detail jazykové verze a v záložce NASTAVENÍ OBCHODU vyberte výchozí STATUS PRO EXPEDICI. Výchozí status je nutné přiřadit každé jazykové verzi.
3. V NASTAVENÍ/ADRESA aktivujte položku ZEMĚ. Musí být viditelná i povinná ve fakturační i v doručovací adrese. Toto nastavení proveďte v každé jazykové verzi.
4. V NASTAVENÍ / ROZŠÍŘENÉ MOŽNOSTI DOPRAVY vyberte dopravce, kterého chcete napojit na e-shop. Podrobnější návody k jednotlivým dopravcům najdete zde: DPD, GEIS, GLS, Zásilkovna, Uloženka. Zaškrtněte AKTIVNÍ a doplňte přístupové údaje k API. Tyto údaje Vám poskytne přepravní společnost. Nastavení uložte.
5. V NASTAVENÍ/OBJEDNÁVKY/DORUČENÍ vytvořte NOVÝ ZPŮSOB PŘEPRAVY s názvem dopravce. Doplňte cenu, jazyk, případně jiné nastavení dopravy a uložte.
Jak přidat nové zásilky
V sekci OBJEDNÁVKY upravte objednávkám výchozí status pro expedici, který jste přiřadili jazykové verzi (viz výše bod 2).
V OBJEDNÁVKY/ZÁSILKY klikněte na PŘIDAT ZÁSILKY a vyberte požadovaného dopravce. Následně bude vygenerován seznam zásilek se statusem NOVÁ (význam statusů naleznete ZDE).
Otevřete detail zásilky (klik na ID zásilky) a doplňte další údaje jako typ služby, adresa vyzvednutí (adresa podací pobočky), hmotnost, počet a rozměry balíků. Po vyplnění a uložení zásilka přechází do stavu "připravená". Někteří dopravci přesné hodnoty nevyžadují, zásilku váží při převzetí.
Pokud máte u produktů nastavenou hmotnost, hmotnost balíku se vyplní automaticky podle hmotnosti celé objednávky. V opačném případě se nastaví hmotnost balíku 1.
Do jedné zásilky můžete přidat více balíků. Stačí v detailu zásilky kliknout na PŘIDAT BALÍČEK DO ZÁSILKY a doplnit jeho rozměry a váhu.
Klikněte na ULOŽIT A UZAMKNOUT.
Registrace zásilek a objednání vyzvednutí
Klikněte na MENU / OBJEDNÁVKA PŘEPRAVY. Zpracované budou všechny zásilky s potřebným statusem od vybraného dopravce. Není třeba zásilky označovat.
Vyberte dopravce a akci, kterou požadujete a klikněte na DALŠÍ. Průběh od registrace zásilek u dopravce až po převzetí zásilek probíhá ve třech na sebe navazujících krocích, přičemž každá přepravní společnost vyžaduje jiné pořadí. Blíž v návodech:DPD, GEIS, GLS, Zásilkovna, Uloženka.
Význam jednotlivých akcí:
- odeslat data o zásilkách – zaregistruje uzamčené zásilky v systému dopravce,
- vytvořit soupisku a štítky – z registrovaných zásilek vytvoří soupisku se seznamem zásilek určených k vyzvednutí. Vygeneruje se zip soubor, ze kterého si můžete stáhnout soupisku a štítky všech zásilek,
- objednat vyzvednutí zásilky / zásilek – do systému dopravce odešle žádost s objednávkou vyzvednutí zásilek. POZOR: Tuto funkci nemusí podporovat všichni dopravci. Například v případě Zásilkovny a Uloženky musíte doručit balíčky sami na sběrnou pobočku. Objednat svoz můžete například u dopravce DPD.
Akce se řídí statusem zásilek. To znamená, že vybraná akce proběhne u všech zásilek pro daného dopravce, které mají potřebný status. Význam statusů naleznete zde.
V případě, že zmíněné akce proběhnou úspěšně, v administraci zásilek přibudou tyto možnosti:
- stažení soupisky a štítků zásilky v zip souboru,
- sledování zásilky, přesměrování na systém dopravce, zobrazí stav zásilky tak, jak ho eviduje dopravce,
- tisk štítku zásilky – štítek lze jednoduše vytisknout a nalepit na balík, není třeba nic ručně vypisovat,
- vymazání vytvořené zásilky – odstraní všechny balíky, které obsahuje daná zásilka,
- informace o objednávce svozu zásilky, obsahuje také možnost zrušit objednávku svozu.
Statusy zásilek
Status zásilky se mění podle toho, v jaké fázi se zásilka nachází. Co znamenají jednotlivé statusy?
Nová – výchozí status nové zásilky vytvořené z objednávky. Taková zásilka není zpracována a čeká na zásah administrátora. Je třeba doplnit údaje jako typ služby, adresa vyzvednutí (adresa podací pobočky), hmotnost, počet a rozměry balíků.
Připravená – zásilka je připravena k registraci u dopravce. Zásilku v tomto stavu je ještě možné upravovat.
Evidováno dopravcem – registrace zásilek se uskutečňuje přes průvodce. V prvním kroku se vybere dopravce, u kterého se mají zásilky registrovat. Registrované budou všechny zásilky ve stavu uzamčena. Po registraci již není možné zásilku upravovat. Pokud potřebujete zásilku dodatečně upravit, je třeba ji vymazat a přidat znovu (pomocí tlačítka PŘIDAT ZÁSILKY).
Soupiska – soupiska je seznam zásilek, které jsou registrovány u dopravce. Soupiska slouží k vygenerování zásilek určených na vyzvednutí. V tomto kroku dojde k vygenerování zip souboru se soupiskou zásilek a štítky na balíky.
Objednané na přepravu – zásilka s tímto statusem má již objednaný termín vyzvednutí (převzetí balíků dopravcem na určeném místě). Svoz balíků se uskuteční vždy následující den po objednání vyzvednutí. Pokud má zásilka objednaný svoz, nelze ji ze systému odstranit. Je třeba nejprve zrušit objednávku vyzvednutí. POZOR: Zrušen bude odvoz všech zásilek v dané objednávce. Zásilkovna a Uloženka svoz nepodporují. Je třeba zásilky přinést osobně na sběrnou pobočku.